Beschrijving
Aysha wil gaan schaatsen, maar kan haar schaatsen niet vinden. Uiteindelijk pakt ze dan maar de slee.. In dit klankverhaal gaan de leerlingen zelf de klanken erbij produceren. Geschikt voor groep 5,6,7 en 8. Voor groep 5 kun je kortere stukjes maken; 1 blokje door de leerlingen en zelf ook 1 blokje voorlezen. Om en om dus, waarbij de klas klassikaal reageert tijden jouw eigen voorlezen. Voor groep 6,7, en 8 elke groep twee blokjes tekst.
Gebruik je stem, materialen (plakband, papier, kranten, etc..) en de instrumenten die ind e klas aanwezig zijn. Overleg wie wat doet. Uiteindelijk moet ook één van de groep het stukje zo goed mogelijk voorlezen. De geluiden mogen op de achtergrond door blijven klinken tijdens het verhaal. Schuingedrukte (in de pdf) woorden kun je ‘’verklanken’’, maar als je meer mogelijkheden ziet, doe dat vooral!
Iedere groep krijgt een stukje van het verhaal. Als groepje weet je nog niet wie wanneer is en wat er gaat gebeuren.. Hou de spanning erin, en gebruik ook voor de spannende momenten (………) de instrumenten.
Als er iemand in je verhaaltje spreekt – dus niet hoofdpersoon Aysha – is het leuk dat iemand anders van de groep dit met een andere stem doet.