Nooit gedacht dat ik binnen 19 maanden weer een persoonlijk stukje zou delen. Nooit gedacht dat het zo zou gaan. Ik heb eraan getwijfeld om het hier te delen, maar in de muziek is de persoonlijke drijfveer zo verbonden met het werk wat we als dirigenten en muziekdocenten doen, dat het ook niet anders kan. Voor een korte achtergrond is het goed om ook ”Met me mee” te lezen.

Daarin schreef ik over een grote wens die uitkomt – standaard alle instrumenten mee voor al mijn leerlingen, achterin de Key-Note auto, alles bij de hand. De auto heeft inmiddels vele kilometers door heel Nederland gemaakt, maar niet alleen voor muzieklessen; ook om mijn moeder in haar laatste fase als mantelzorger wekelijks een dag bij te staan – in Noord-Groningen – maanden lang. Op die dagen klonk er even geen muziek in de klas; juist op die dagen had ik de meest dierbare momenten samen met mijn moeder, af en toe met muziek, af en toe zingend, maar vooral koester-momenten.

Eén van de dingen die mijn moeder mij meegaf was ”L’chaim”, wat vrij vertaald ”op het Leven” betekent. ”Leef!” – ”maak je niet te druk, maar geniet en leef!”. De band die ik met mijn moeder had was ontzettend hecht. We hebben erg veel aan elkaar gehad, en dat zal blijven. Ook nu waren het de liederen – die we met meerdere ensembles opnamen voor programma’s als ”Nederland Zingt” en ”Petrus in het Land” – die ons Kracht gaven. Ze gaf me ook de opdracht om vooral die Lofzang gaande te houden.

Juist in deze tijd heb ik minder gewerkt, en me gericht op dat wat er toe doet. Ik ben dankbaar dat dat kon. Het is ook in deze tijd dat ik mijn lessen op deze website online heb gezet. Ik merkte dat het werken met leerlingen in de bovenbouw en het samen muziek maken soms voor uitdagingen zorgde. Terwijl ik ze zo graag het plezier in de muziek wil meegeven. Ik wilde ze helpen door ze voor te bereiden; later vormen ze op de middelbare school wellicht bandjes, werken ze in muziekstudio’s in de klas en gaan ze akkoorden leren spelen. Hoe krijg ik ze dan nu ”aan” en hoe leer ik ze samen te werken om muziek te maken?

En dan komt dat woord weer in beeld; L’CHAIM! Leef je uit, heb plezier, geniet van dat wat je doet. Voor mij werkt dat door in de klas: Sluit aan bij de leefwereld van de kinderen – vraag ze zelf wat ze willen spelen, en met welke instrumenten. Zorg dat ze een succes-ervaring hebben in de klas, en dat ze langzaam drieklanken leren maken. Samen. Leer ze te genieten van het muziek maken met elkaar. De lessen die daaruit voortkwamen staan nu online – om ze vooral ook te delen met andere muziekdocenten die wellicht tegen hetzelfde aanlopen.

En die Lofzang – het doorzingen – ook daarvoor zal ik me blijven inzetten. Met mijn koren, met de projecten die ik mag doen, met de opnames voor de EO of KRO/NCRV. Het zingen, de teksten – het is voor mij nu belangrijker dan ooit. Mijn moeder en ik zongen ooit samen dit lied. Zij zingt nu door in de hemel, wij zullen het hier blijven doorzingen! L”Chaim!

”Op die dag in de Hemel,
wat een dag, wat een vreugde zal dat zijn –
dan zijn wij bij Jezus
en klint het overwinningslied”


Songwriters: Matt Redman / Beth Redman / Leonard Jarman / Menno Van Der Beek / Eliza Hewitt

voor mama 14-5-1941 – 5-4-2023