”Wauw – Heeft u altijd zoveel muziekinstrumenten mee? Het past precies in de auto!” Een leerling van groep 6, die gezellig meehelpt met het inladen van de instrumenten, kijkt verbaasd hoe alle xylofoons, metallofoons, emmers, stokjes, boomwhackers weer uit school in de auto verdwijnen. Wat hebben we een leuke dag gehad. Wat mooi dat deze leuke muziek-workshop dag door Meer Muziek in de Klas is georganiseerd voor de hele school.
Ik heb de leerlingen eerder die dag verteld over een stukje van mijn achtergrond – en over het lesgeven op verschillende internationale scholen in het buitenland. Over een compleet ingericht klaslokaal, met verschillende instrumenten, klaar voor gebruik. Nu ik meerdere basisscholen heb bezocht – juist ook door mijn werk als vliegende brigadier voor Meer Muziek in de Klas – besef ik hoe fijn ik dit werk vind. Dat is best een zoektocht geweest, om te vinden wat bij me past. Hoe mooi is het om met een ‘bak’ vol instrumenten een school binnen te stappen en zo creatief met muziek en zang bezig te zijn.
Die zoektocht begon in eerste instantie – na terugkomt in Nederland – op de middelbare school, als docent muziek voor de onderbouw. De brugklassers die ik heb lesgegeven waren geweldige klassen, enthousiast en leergierig. Waar de één op een basisschool had gezeten waar veel muziekles werd gegeven, had een ander juist op de basisschool geen muziekonderwijs gehad, behalve dan de eind-musical en af en toe liedjes zingen met die ene enthousiaste gitaarspelende leraar van groep 7. De ervaringen waren heel wisselend – de één had om de twee weken een leuk liedje geleerd, terwijl voor de andere leerling zingen of muziek maken met de klas iets heel ongewoons was.
Een doorlopende leerlijn muziek, met verschillende leerdoelen, lesgeven aan Year 1 – 9 (leerlingen van 4 – 15 jaar oud), een compleet ingericht muziek-lokaal, een twee-wekelijkse plek in het lesrooster voor muziek, een vaste ruimte om les te geven, een investering in instrumenten en een investering in tijd èn een plek op de (school-) agenda (de kans om school-concerten te geven). Wat ik een paar jaar geleden nog in Zuid-Korea als gewoon had ervaren was iets wat ik hier voor een groot deel miste. Om dan juist een organisatie als Meer Muziek in de Klas te vinden, die zich inzet voor structureel muziekonderwijs voor alle basisschoolkinderen in Nederland en voor deze organisatie workshops te mogen verzorgen was heel fijn. En.. ook één van de redenen om er structureels wat aan te doen, en dan niet in het middelbaar onderwijs maar in het basis-onderwijs.
Een zoektocht dus – en één van de redenen om vorig jaar al te stoppen als docent muziek op de middelbare school en ”terug” te gaan naar de basisschool. ”Terug” duidelijk tussen aanhalingstekens – terug is voor mij ‘vooruit’ – structureel muziekles en voor iedere leerling – een basis leggen waar ze in het voortgezet onderwijs mee vooruit kunnen – in het komende jaar blijft het niet alleen bij workshops voor Meer Muziek in de klas. Ik ga de samenwerking aan met NEOS in Amersfoort , Bureau Script en de Talent Academy in Utrecht – aan de slag om wekelijks structureel muziek onderwijs te geven aan kinderen van de basisschool. En daar ben ik heel blij mee.